Eurofest


I helgen bjods det pa Europeisk festvial/marknad har i Wellington! Denna event anordnades for sextonde gången, så jag måste ha missat den tidigare år...Det fanns mat, godis, choklad, pastries och massa annat gott att prova! Det delades också ut en mangd broschyrer och information om olika lander, och det bjöds aven pa dans och sång fran olika delar av Europa. Jag och Lif begav oss dit kring 10, efter att varv runt bland alla stånd var det dags for en svensk våffla med gradde och sylt, Mmmm! Riktigt gott. De serverade aven svenskt kaffe, vars namn jag dock glomt.
Efter att vi sett lite hungarisk dans var Lif tvungen att ga och jobba, sjalv hangde jag kvar och vantade tills Tatsiana kom dit. Provade lite polsk mat, tjocka kryddiga kolbasc (inte helt saker pa stavningen har) och sma stekta, ostfyllda paket, likt dumplings. Mmmm! Mkt gott det ocksa.

Fanns aven ett ryskt stånd dar de saldes mangder av sötsaker, olika såser, rödbetssoppa samt bocker och tidningar pa ryska. Tatsiana (som ar fran Belarus, eller Vitryssland som vi sager) kopte såklart ett par bocker :)
Ett danskt stånd bjod pa provsmak av pepparkakor (eller Honningkager som de kallar dem), ett tyskt stånd, vilket var min absoluta favorit  (efter Sverige saklart :P), bjod pa Sauerkraut och inlagda söta körsbar. Oj vad det sistnamnda paminde mig om mitt utbyte i Tyskland! Dessa körsbar brukade min familj ata tillsammans med "Pudding" (Tjock marsankram) , vilket  de åt i princip varje dag efter Mittagessen.
Fick chans att ova min tyska lite, insåg att den numera ar valdigt långt borta! Upptackte iallfall att den fortfarande finns dar.. den behover bara gravas fram!
Kopte en Pretzel till Dave och yoghurt-choklad till mig sjalv. Chokladen var av market "Milka", vilket ar mkt billigt (i Tyskland iaf!) och gott! Finns i en massa olika smaker, såg till och med en med daimsmak!
Lyckades ocksa fa en tidning pa tyska... sa nu kan jag trana lite :)

Den Schweiziska ambassaden hade ocksa ett stand, dar delades det ut cd skivor, dvds med bilder, kepsar och en massa annan info. En svensk kvinna, vid namn Vivian, jobbar for ambassaden, och eftersom denna ligger nara mitt jobb sa kommer de ibland in pa fredagar for att kopa Croissants :) Vivian kande ju fortas igen mig, och gav mig en hel pase full med information och en keps, tackar tackar.

Ett stånd gjorde reklam for Vitamin Water, vilket ar exakt vad det later som, vatten med vitaminer. Lojligt om du frågar mig.. innehåller massor med socker, och visst en aning vitaminer...Anda sa marknadsfors det som en halsosam dryck.. Yeah right.  Har folk glomt bort frukt? At en apelsin istallet sa far du sakert i dig mer vitaminer!

Ett annat stånd sålde belgisk choklad! Mmm, sa gott! Kopte nastan en ask :P Lite roligt var det, mannen som gjorde chokladen var fran Bruges, och saklart fragade jag ju om han sett filmen "In Bruges". Det hade han, och tyckte att den var riktigt bra :) For er som inte har sett den, se den. Inte den basta av filmer eftersom jag inte var riktigt nojd med slutet, men den innhaller fina scener fran Bruges och har Colin Farell i huvudrollen  :)

Taren och hennes pojkvan Cory kom ocksa till Eurofest, vi drack svenskt kaffe och at tyska kakor :)

Tinni som gjorde vafflor :)Tatsiana and Lola in front of french organ.LolaLola eating polish sausage

Efter det gick jag och Tatsiana pa en liten promenad, jag kopte en vinterjacka till Dave som han ska fa i fodelsedagspresent, vilken nu ligger inslagen i ett STORT paket under våran sang,, far se hur lång tid det tar innan han hittar det! Vi gick sedan an svang i affarer och kollade pa barnklader till hennes dotter.. oj oj sa mkt gulligt det fanns!
Middag lagade jag sedan, det blev pumpkin soup med curry och morotskaka till efterratt!
Jag och Taren ses alltid pa Sondagar och kollar pa Grey's Anatomy som gar pa tv nu. Vi fuskar nu lite eftersom Tarens kompis fran Australien har hela sasongen! Sa vi kollar nu pa minst 2 avsnitt i veckan :) En kul grej att se fram emot pa Sondag kvallar!

Idag ar jag dessvarre hemma fran jobbet, har akt pa ngn typ av magsjuka. Inget vidare alls! Men mer om det senare...


Kommentarer
Postat av: Eva Sundin

Hej Anna,

Vilken reklam för EuroFest!!! Du har inte lust att översätta och skicka till mig, så vi får använda det i SENZ nästa nyhetsblad? See ya soon.

2009-05-25 @ 20:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0