Back in Wellington en snabbis

Nu ar jag da tillbaka efter mitt lilla aventyr med mor & far! Its been a blast!! :)

Har iaf haft sadan tur att jag fatt mycket jobb fran Mollys, sa har varit en ratt sa busy vecka! I helgen ar det namligen en AC/Dc konsert har i stan, sa det ar mkt folk i farten!
Jobbade ett trevligt 14 timmars pass haromkvallen, fran 11-20, sedan 23-4.. Wow! Nojd jag var efter det och oj sa gott jag sov! Haha.

Idag har vi fatt till en riktigt fantastisk Garage Sale hemma hos oss, vilket har gatt forvanansvart bra! Har lyckats salt en hel del mobler och annat skrap som vi maste gora oss av med. Vet inte exakt hur mycket pengar vi tjanat, men det ar sakerligen en 140 dollar iaf :)
Det saker som ar kvar kommer att ga till vanner (om vannerna hittar ngt de vill ha) eller till Salvation Army :)

Ikvall blir det jobb igen (andra av de tva ACDC konserterna ar ikvall) och imorrn ar det dags for varat lille Farewell party!! Vi ska grilla lite och umgas, kommer att bli hur bra som helst :)

Update om Australien kommer vid nagon bra tillfalle i veckan

New Zealand Adventure!!

Nej ni nu var det verkligen ar och dar sedan jag skrev nagot har!! Skams skams Anna.
Sista manaden har varit ett riktigt AVENTYR, finns val inget man gillar battre? :)

For att gora en kort (well, sa kort som gar nar man heter Anna) sammanfattning:
Mamma o Pappa kom hit till Wellington den 27 Dec (Yay!! so excited!!), vi stannade i Wellington ett par dagar, kollade in Te Papa museum, vandrade upp till Mount Victoria Lookout (kanonbra utsikt over Wellington!) akte Cable Car samt drack en massa kaffe och at god mat! Vi tog oss en svang pa Cuba sreet och kollade aven in stranden, gick ocksa till Parliament Buildings samt upp till Botanical Gardens.. Vilket ar det mesta man kan gora i Wellington :)

Mamma o Pappa vid Bucket FountainVid ParliamentMount Victoria LookoutMamma dricker sin forsta kaffe!Cable CarHemma hos oss

Nyar firades i Paraparaumu, vilket ligger norrut langs med kusten, dar har Sven och Eva en stuga. Farbror Thomas och faster Erika samt kusinerna har ocksa varit har och halsat pa, sa vi blev ett rejalt gang i stugan! Vi at en massa good BBQ mat, drack snaps och at Pavlova! Sedan blev det fyrverkerier samt Gin & tonics och Whiskey! Inte alls dumt. En svang pa stranden hann vi ocksa med innan det var dags att bege sig hem mot Wellington.

Promenad i paraparaumuNyarsskalBBQ
Thomas & Erika

Den 2 Jan bar det av mot Christchurch som ligger pa Sydön, Dave var tvungen att jobba, sa jag & mamma & pappa akte i forvag. Vi spenderade forsta natten pa underbara Rydges Hotel, sag oss omkring i stan och souvenirshoppade massor! Det blev en god Pizza-middag pa Winnie Bagoes, samt en frukost pa ett cafe vars namn jag glomt bort (likra bra eftersom kaffet var nastintill odrickbart). Vi kollade in The Cathedral, The Arts Centre samt gick en promenad langs med floden och kollade in the Botanical Gardens. I the Arts Centre hittar man massor med konst, Maori art och cafeer samt en Weekend market dar de saljer allt mojligt, mat, dryck, hantverk, Pauahalsband, Greenstones och andra saker gjorda i Nya Zeeland. Dave (som kom ned en dag efter oss) tog med oss till Dux de Lux, en mkt popular bar/restaurang i Christchurch. Dar drack vi ol (vissa av oss) och at en platter med olika dipsaser, brod o kex, och Wedges. Yum.

Botaniska tradgarden I ChristchurchBBQ hos DaveBBQ hos Dave
Christchurch CathedralNew Brighton BeachNew Brighton Beach

Efter detta bar det av hem till Daves foraldrar, dar blev vi valkomnade pa en samoansk sk. Lei runt halsen. Detta ar i vanliga fall ett langt halsband gjort av blommor som ar ihopknutna, vi fick godis i vara istallet :) (mkt battre!!)
Vi at en kanongod middag dar jag for forsta gangen smakade Taro, vilket ar en rotfrukt som ar valdigt vanlig i Samoa. Denna var ratt smaklos och kompakt, men lite gott var det ocksa! Vi at ocksa Chop Suey, vilket inte alls ar en typisk samoansk ratt, men smaskens! Daves pappa hade kokat bananer, vilka ocksa skulle atas med coconut cream, det var ocksa gott men valdigt sott!
Det var ialafall en mycket lyckad sammankomst (Dave var lite nervos innan), alla pratade pa och hade mycket trevligt! Proppmatta och nojda tog jag, Dave, mamma & pappa en svang till New Brighton Beach, underbart fint! Tyvarr blev det morkt alltfor fort sa vi begav oss hemover. Daves mamma hade packat massor med mat at oss, muesli, kex, skinka, choklad, frukt mm.!! Inte alls dumt pa resan fasktiskt, aven om vi inte at den Christmas Pudding som hon skickat med.. :P

Pa morgonen den 4 Jan hamtade vi upp den bokade hyrbilen och begav oss soderut mot Queenstown. Dave var tyvarr inte med pa detta aventyr, sa det blev jag, mamma & pappa.. ROADTRIP! :)
Efter vagen stannade vid en sjo som heter Lake Tekapo, en turkosbla sjo som ligger mitt bland bergen, vackert!! Efter en kaffe var det dags att kora vidare, och pappa Tommt blev chauffor ett tag! Riktigt bra gick det och han holl sig pa vanster sida av vagen :)
Nar vi narmade oss Queenstown stannade vi i Arrowtown, en gullig liten stad med gamla sma hus och butiker.
Vagarna kring Queenstown ar helt galna, vilket jag visste sedan tidigare korningar, men det var varre an vad jag minns. Man kor ju bland en massa berg, vilket innebar att vagen sallan ar rak, och ofta gar upp, sedan nerat igen. I de snava kurvorna finns en skylt med en hastighetsrekommendation (km/h), 65,55, 35,25... och 15. Oh my god, galet alltsa! Det gick iallafall bra att kora, och lite kul var det med svangig vag (dock inte nar pappa Tommy korde alldeles for fort :P) Val framme i Queenstown tog vi in pa Pinewood, ett budget boende, men helt ok :) Queenstown ar en turist-stad, sa det mesta ar dyare an vanligt. Det ar ocksa Bungy Jumpingens stad, och nu finns ocksa mangder av andra aventyrsattraktioner, sa Queenstown is the place to be om det ar sadant man letar efter. Nu ville inte mamma hoppa (forvanad :P), sa istallet tog vi en Gondola upp till en bergstopp dar man far underbar unsikt over hela stan! Har kan man ocksa aka Luge, vilket ar som en slags pulka man kan styra som man aker med nedfor aslfalterade banor.. M & P var inte sa sugna, sa vi begav oss ned igen. Vi kollade runt en svang i stan, promenerade langs med hamnen, shoppade saklart souvenirer i mangder! :) (M&P alltsa.. )
En kvall tog vi en drive mot Glenorchy, en liten hala dar det inte fanns ett dugg att se, korningen dit var dock fantastisk! Hur fina utsikter som helst over bergen, Beautiful!

Lake TekapoArrowtownQueenstownPa vag mot GlenorchyJag I Queenstown

Nar vi sedan korde vidare langs med vastkusten stannade vi till i Wanaka, ett ganska litet stalle, men staden ligger fint vid en sjo. Jag borjade ma lite daligt sa pappa Tommy fick kora en bit. Oh my god, dessa kurviga vagar tar aldrig slut!! Upp for berget, sedan nedfor, sedan uppfor nasta berg, och nedfor! Sedan mitt i allthopa fanns en miljon one-way broar, en bro gick till och med jarnvagen pa samma sa man fick kora pa sparet!! Pappa holl pa att skratta ihjal sig nar vi korde genom en rondell, denna hade namligen ett jarnvagsspar som gick rakt igenom den!! Insane.. Haha.
Vi stannade till i Fox Glacier, dar kan man vandra pa glaciarer om man vill, vilket vi inte hade tankt gjort. I vanliga fall kan man se glaciarerna mellan bergen, men det regnade och var alldeles for dimmigt. Tog saklart langre tid an beraknat att kora denna stracka pga av alla svangiga vagar, men som tur var hade vi ett stopp i Hoktika ocksa. Pyttelitet stalle sa inte mkt att se, men planen var bara att sova en natt..Tur tyckte Anna som forfarande hade ont i magen och madde illa. Vi var uppe fore 10 nasta morgon, at en god frukost inhandlad av M&P, sedan bar det av igen.
Pa vagen hittade vi igen varldens langsta Swing-bridge (en hangbro), jag och pappa T tog oss over men mamma stannade pa andra sidan. Bron gick over en flod med turkosblatt vatten, ratt sa hogt upp var den och det gungade lite upp och ned nar man gick pa den! Vi missade att man skulle betala intrade eftersom vi kom fran fel hall.. Hmm? Vi latades som ingenting och korde vidare :)
Efter att ha kort en bit langre norrut kom vi forbi sk Pancake Rocks, berg vid kusten som helt enkelt sag ut som en hog pannkakor fast i sten, haha. Tydlien vet inget riktigt hur de har bildats.. men haftigt var det!

Pancake Rocks!Pancake Rocks!Swing Bridge

Nasta stopp var Nelson, som ar en mycket mysig stad! Jag hade lyckats boka in oss pa nagot som hette Avocado Adventures, vilket var ett Organic B&B.. hemsidan skrev om en typ av sma stugor som de hyrde ut.. Nar vi val kom dit visade det sig att de rum vi skulle bo i lag i samma hus som agarna (Stu och Linda) bodde i.. hjalp tankte jag! Det har var inte vad jag ville ha,.. Men de visade sig vara mkt trevliga och huset var riktigt fint, underbar utsikt over hela Nelson! Stu och Linda akte sedan bort over helgen, sa vi hade i princip hela huset for oss sjalva!
Forsta dagen akte vi till Kaiterteri beach som lag cirka 5 mil utanfor stan, kanonfin strand!! Vi solade ett tag, badade gjorde vi ocksa till och med mamma!! I Motueka stannade vi och tog en lunch bestaende av en korg med friterade godsaker, samosas, pizza och wedges.. Wow, sa halsosamma vi var! Men gott var det ju.. ;)
Under vara tre dagar i Nelson hann vi ocksa med The Swedish Cafe (dar jag at en dammsugare. mmm), en japansk middag pa en restarurang som hette Sachi, samt en promenad upp till Nya Zeelands mittpunkt!
Vi tog en kvalls-solning pa Tahunanui beach sedan jagade vi sushi som vi ville ha till middag.. No luck, sa det slutade med korv & brod, samt en kebab som vi delade :)

B&B I NelsonNelsonNz mittpunktKaiteriteri BeachNelsonM&P pa NZ mittpunktUtsik fran vart B&B

Vi irrade runt pa flygplatsen dar bilen skule lamnas, letade OVERALLT efter en sk. drop-box dar vi skulle lamna nycklarna.. Detta var tidigt pa morgonen sa flygplatsen hade inte oppnat annu (note: vi var i en stad dar flygplatsen ar MKT liten).. Efter lite spring runt overallt hittade vi ladan, lamnade bilen och satte oss pa ett flyg upp till Auckland.

Hippo!Farja till DevonportMamma ar HUNGRIGUtsikt fran Sky Tower

Val framme nar vi lamnat bagaget pa varat hostel var det fortfarande tidig morgon, sa vi begav oss ut pa jakt efter frukost. Detta tog ett tag sa det blev mer en brunch, Chicken panini och kaffe. Mums.
Matta och belatna hittade vi en buss ut till Auckland Zoo. Wow, sa manga djur det fanns! favoriten min var absolut Kiwi-fageln!! Sa roliga de sag ur nar de sprang! pa andraplats har vi Flodhastarna, so otroligt STORA och langsamma! Haha, oj oj vad jag skrattade.
Vi akte tillbaka in till city, tog sedan en farja ut till Devonport, tog oss dar upp pa en look-out (som ocksa hette Mount Victoria) sa vi fick en fin utsikt over stan! Smarrig japansk middag efter det, sedan blev det sova.
Dagen darpa traffade vi Fiona (som bor i Auckland), vi tog oss upp i Sky Tower och at sedan en brunch i Mission Bay. Vi akte vidare med buss ned mot Rotorua, staden dar det stinker fruktansvart eftersom det ar ett geotermiskt omrade. Bubblar och ryker fran marken gor det lite har och var, coolt!
Vi akte till en Skyline Gondola lite utanfor staden, M&P hade visst angrat att de inte akte Luge i Queenstown sa de fick en andra chans i Rotorua... Det visade sig att de tyckte det var ganska sa kul anda :)
Sista kvallen blev det bad pa Polynesian Spa, dar de har massor m varma pooler!
Ytterligare Souvenirshopping dagen darpa, sedan flog vi tillbaka till Wellington!

Pa vag till Luge

En mycket lyckad resa med tanke pa att vi inte hade sa mkt tid pa oss, allt flot pa bra (ingen punktering, olyckor eller sjukdom av ngt slag) och det var kul att fa visa M&P runt NZ!! Det ar ett underbart land, och ni som funderar pa att aka hit, fundera inte sa mycket langre utan ÅK. :)
I Wellington hade vi sedan nagra dagar pa oss innan det bar av till Australien, sa vi hann med att ata sushi, dricka god öl pa Malthouse (plus alldeles for manga Gin &Tonics nar vi sedan kom hem!), fika pa Petit Bordeaux och vandra omrking pa stan. M&P blev utskickade pa en romantisk middag, och jag och Dave hann umgas lite :)

Detta var varat aventyr pa Nya Zeeland, det har varit helt underbart och sa kul att mamma o pappa bestamde sig for att aka hit! Har haft sa fruktansvart kul de senaste veckorna!! :) sa aven fast att jag inte jobbar i helgen ar jag nu pa det vanligt forekommande "vill-inte-komma-hem-fran-semestern-humoret"... I Wellington regnar det sa det gor ju inte saken battre! MEN, har massor med bra minnen och nya erfarenheter, sa nu ska jag halla kaften och ta tag i mitt CV :)
En Uppdatering om AUSTRALIEN kommer sa smaningom!