Firenze!

Är incheckad på det hittills absolut bästa hostlet!! Rent, fräscht och stort. Balkong och pool känns riktigt lyxigt! :) värmen är som lite lättare att stå ut med när man kan svalka sig!
Dagarna i Florens kommer definitivt att spenderas vid poolen! Sightseeing får bli på kvällen när det är lite svalare :)

Har lite svårt att fatta att jag varit borta i 19 dagar nu! Lund och Köpenhamn känns som en hel evighet sedan.. Och då återstår nu 11 dagar av resan! :D
Kommer nog inte riktigt att inse vilket äventyr jag är ute på förrän jag är hemma igen!

Panik!

Idag är dagen då ett besök till Vatikanstaten stod på schemat. Kan nog med lätthet säga att det är det värsta vi gjort hittills (klår till och med kvällsbesöket vid Eiffeltornet då det ösregnade!) så sjukt mycket folk, trångt och varmt! Efter en och en halv timmes köande (till största delen i gassande sol!) trodde vi det skulle vara någorlunda svalt inne i kyrkor och så, men kunde inte haft mer fel. Där var så tjockt med folk att det blev ännu varmare! Tog oss till sixtinska kapellet, tänkte att här finns säkert nåt extremt vackert som gör att det var värt all väntan och svett.. Fel igen. Ännu mer folk och ännu varmare! Fint sure, men det gick inte riktigt att uppskatta i trängsel och hetta. Sankt Peterskyrkan var vi in i först och det hade räckt med den, där var otroligt fint (och ingen kö!). Sånt här är ju dock svårt att veta innan, så vi tänker inte mer på det utan fokuserar på nya äventyr! En sista middag på vår favoritgata ikväll (har för tillfället däckat inne på hostlet, gömmer oss undan värmen), sen Imorrn bär det av till Florens!

38 grader i skuggan

Rom blir visst bara varmare och varmare! För oss som kommer från ett för den här årstiden rätt kallt Sverige är det extremt! Hinkar vatten och gömmer oss från solen ;p njuter dock ändå av att vara på resande fot och att få se massa spännande!
Startade dagen med en god sallad innan vi började jakten på en tvättomat. Kändes som vi hamnat mitt i slummen men när vi sedan sprang på ett par turister blev vi lite lugnare.. :)
Efter tvätten slappade vi lite inomhus (med andra ord svalkade oss lite!) och tog sedan en promenad längs ett krogstråk här i trastevere där vi bor. Kvällen avslutades med en tur till Colloseum och en god drink. Bedtime nu så vi orkar med Vatikanstaten imorrn!

Buonanotte!

Sunset!

Varmt, varmare, Rom!

Oj så sjukt varmt det är i den här stan just nu! Vi svettas och hinkar vatten och är tacksamma för matställen och butiker med ac :) förstår inte riktigt hur folk som bor här klarar av att gå runt i långbyxor och kostymer! Svettas bara av att se dem!

Tanken idag var att vi skulle ta det lugnt och inte gå runt så mycket under de varmaste timmarna men det gick väl sådär :p som alla andra dagar slutade det med att vi promenerade mycket mer än planerat och kom hem senare än vi tänkt! En toppenbra dag har det iallafall varit och vi har sett fontana di trevi, spanska trappan och massa annat fint! Rom har så många fina små gator och maffiga byggnader, det är helt otroligt!
Ätit italiensk pizza har vi också gjort :)
Imorrn blir det mer sightseeing så bäst att ladda inför ännu en svettig dag!

Rom

Idag har varit mycket ansträngande dag, vi har rest i sjukt många timmar och anlänt till ett mycket hett Rom! En temperatur på 31 mitt på dan var lite annat än ett molnigt och halvregnigt Paris! Efter att ha släpat våra väskor en hel dag var vi lagom svettiga och trötta, pallrade oss på en buss och for tvärs genom Rom på skumpiga gator. Väl framme vid hostlet efter ännu en svettig promenad inser vi att vårt boende inte riktigt är vad vi väntat oss.. Känns som att vi bor hemma hos nån i ett gästrum (med 6 sängar) och har dessutom en manlig och extremt sminkad (tänk jack sparrow) rumskamrat som heter Angel och inte verkar vilja ha kläder på sig.. Spännande resa det här..

Det vi har sett hittills av Rom är dock otroligt fint och jag tror vi kommer få riktigt bra dagar här med. Det kryllar av cafeer, restauranger och mysiga torg! Har insett att vi nog får undvika att gå runt på stan mitt på dagen i den här värmen, så satsar på eftermiddags-sightseeing :)
Nu tänkte vi kila iväg och se Sverige-England.

Ciao

Dag 3

Äntligen har jag fått min café au lait och croissant på ett mysigt café i Paris! Efter mycket promenerande och en Matilda som var på gränsen att dö av hunger hittade vi ett superbra ställe i latinkvarteren! Beställde oss en rejäl brunch-meny som var helt toppen!

Resten av dagen spenderades i Montmartre, gick förbi moulin rouge, åt franska bakverk, var på museum erotism och shoppade souvenirer. Jag tog även en tur upp i Eiffeltornet! Gick upp (och ner) 668 trappsteg och tog sen hissen till toppen, underbar utsikt!
Åt en sista middag i latinkvarteren innan vi begav oss till hostlet för att packa ihop och fixa inför att resa vidare. Det har varit helt underbara dagar i Paris och vi har hunnit med massor, slut i kroppen förstås men riktigt taggad inför Italien och Rom!

Dag 2

Ännu en underbar dag i Paris! Är en riktigt fin stad och det finns så mycket att se! Dagens äventyr blev först ett besök på Louvren, vi gick in gratis eftersom vi är under 26, och kön var inte alla så lång som vi väntat oss, så bara positiva överraskningar! Louvren var fantastisk, förutom Mona Lisa och Venus de Milo fanns det oändligt med målningar och skulpturer! Trötta blev dock våra fötter och vi tog Metron till Montmartre och Sacre Coeur, där vi från toppen av kyrkan fick en underbar utsikt över Paris! Men 300 trappsteg gjorde att vi blev lite skakiga i benen..

Åt en god sallad och kikade runt lite i alla miljoner souvenirbutiker, sedan begav vi oss till Pigalle och Moulin Rouge! Vi hade egentligen tänkt se en show men insåg att det inte kommer hinnas med, men jag känner mig väldigt nöjd ändå! :)

Avslutade dagen med den godaste pizzan jag någonsin ätit! (och kanske den äckligaste franska ölen, är nog ett säkrare kort att beställa deras vin :)
Sovdags för att orka med ännu en dag med massa sightseeing!

Dag 1

Idag har vi gått bra många kilometer vill jag lova! Är förvånad att fötterna inte strejkat och att humöret fortfarande är på topp! Trötta är vi såklart, men känner mig så otroligt nöjd efter att ha sett så mycket!

Började med en frukost på hostlet (baguette med smör, yes nu är vi i Paris!) tog vi oss sedan till Louvren. Där var dock inte öppet på tisdagar (en kan ju undra varför??) så vi fick planera om lite! Gick istället på lite sightseeing, Eiffeltornet, Champs Elyssee, triumfbågen, Bastiljen, Notre Dame och massa mer har vi hunnit med! Trots att vädret varit sådär så har vi haft det underbart! Paris är en riktigt fin stad :) Svårt att fatta att vi faktiskt är här, att resan som vi planerat så länge faktiskt har börjat, wonderful! Njuter av varje minut!

Hostlet som till en början verkade rätt sunkigt känns nu helt okej, superbra läge och kanonbra pris! Har trevliga rumskompisar och hostlet har otippat gott kaffe :)

Dags att jaga middagsställe nu!

Granlund har anlänt!

Matilda har nu äntligen anlänt till Paris! :) efter att ha tagit oss ned Metro till hostlet (och åter checkat in i exakt samma rum som jag checkade ut ur imorse!) har vi ätit en god middag (lite lite salt, men vi är ju från Sverige så det var väl att vänta), sett oss omkring lite och har nu landat på en irländsk pub och sett på Sverige-matchen.. Var ju ingen vidare hit så vi tänkte nu pallra oss tillbaka till hostlet och ladda inför morgondagen! Då väntar nya äventyr :)

Paris!

Nu har jag tagit mig så långt som till Paris! Tågresan från Köln gick geschwinnt och jag hittade ganska bra till Metron också! Väl framme vid rätt station blev det däremot lite knöligare, men efter en cirka 45 minuters promenad i cirklar hittade jag äntligen till hostlet! Kan ju tillägga här att jag inte hade någon karta, men hur kul hade det varit, då skulle jag ju hamnat rätt på en gång. Hostlet är väl inte så mycket att hurra för, men det får duga. Wifi har de iaf :)

Tog mig (trots duggregn) en liten promenad, hittade en trevlig restaurang där jag fick mig en mycket god macka och drack en orangina (blir lite nostalgisk för såna sålde vi på Bordeaux Bakery i Wellington, så för mig är det väldigt franskt!) kom tillbaks till hostlet just innan regnet började ösa ned. Ibland har man flyt.

Saknar redanTyskland och tyskan. Har haft en underbar vecka med massa tyska äventyr, och ser fram emot nästa resa till mitt favoritland!
Imorrn blir det nya äventyr i det här landet, då kommer Matilda hit och det ska bli så kul!! :)

Prost!

Düsseldorf

Har haft en underbart mysig dag i Düsseldorf! Blev först hämtad på stationen av zdenka, sedan (efter att jag lämnat min 17 kg tunga väska! (Nej, hade ingen aning om att den vägde så mkt!) tog vi en promenad längs med Rhein och kollade in en japansk trädgård, kikade runt i gamla stan och mötte en massa fotbollstokiga tyskar! Hittade efter många om och men sedan ett ställe där vi kunde fika Kuchen och dricka kaffe :)

Kvällen har bjudit på grillning, fotbolls-EM (ja till och med jag tyckte faktiskt att det var roligt!) och bubbelvin! Har även fått smaka på cola-öl, typiskt tyskar att blanda massa annat i ölen.. Ingen jätte-hit men inte heller helt äckligt.
Så kul att träffa Zdenka igen, var snart ett år sedan sist kom vi fram till, shit vad tiden rinner iväg!

Trött tjej ska nu sova för imorrn bär det av vidare till Paris! Kommer sakna Tyskland och att få prata tyska! :/
Men, ska bli riktigt kul att få ressällskap när bästaste Matilda kommer att möta upp mig!

Bonn

Königswinter

Königswinter och Bonn

Idag blev äntligen min dagsutflykt av! Har varit till ett slott i Königswinter, och även stannat i Bonn och kikat runt lite :) riktigt fina och mysiga städer!
Har hunnit med både kaffe, god lunch och en massa promenerande!

Här är slottet har jag vandrat upp till, Schloss Drachenburg. Sa fint!

Är nu tillbaka på hostlet för att vila lite, sen tar jag kanske en liten sista tur på stan, (om fötterna orkar) imorgon är det nämligen dags att lämna Köln och dra vidare till Düsseldorf!

Donnerstag

Dagen har bjudit på en rejäl oplanerad promenad, chill i parker, sol, läsning och en underbart god frozen yoghurt!
Är tillbaka på hostlet och har unnat mig en annan tysk favorit - en nybakad laugenbrezel! :)

Sushi, kölsch och stadsvandring - Halligalli!

Firade igår vår nationaldag med att dricka tysk öl och att äta sushi (oj så svensk jag känner mig) tillsammans med Jana och hennes kompis Gero! Han visade oss runt lite och sedan mötte vi upp med några av hans kompisar och chillade på barer resten av kvällen.
Hade supertrevligt och det var kul att se lite av Kölns nattliv och att få träffa Jana!
Det är lite svårt att hänga med i konversationer när man är många och det är hög musik i bakgrunden :/ men har fått prata massa tyska iallafall och det är kul! Jana kan fortfarande riktigt bra svenska också :)

Imorse sov jag ut ordentligt (tro det eller ej!), ätit lite frukost och tänkte spendera min dag i någon av stadens parker. Solen skiner och det är riktigt varmt ute :)

Tyvärr finns inga bilder från igår kväll :/ en liten miss men inte så mycket att göra åt det nu. Bjuder istället på en bild från belgischer viertel där många barer och restauranger ligger.

Schokoladenmuseum

Dagen har i stort sett bara bjudit på regn, så har hängt lite på starbucks (mer för sköna soffor och wifi än för själva kaffet vill jag tillägga), gått på chokladmuseum och är nu tillbaka på hostlet. Har bytt rum och fått nya rumskamrater, bland annat en kille från tyskland som hela tiden är på resande fot! Han gör musik och lever på det! Är fascinerad att man klarar av en sån livsstil! Även om jag själv varit det minsta lilla musikalisk skulle jag inte ens tänka tanken, ett oplanerat liv låter väldigt jobbigt :p

Ikväll kommer Jana hit med en kompis (som bott i Köln) och jag ska visst få mig en guidad tur på stan! Ska bli riktigt kul!

Snarkarnas snarkare

Helt ofattbart att nån som snarkar så otroligt högt ens kan sova själv?! Nog för att man får stå ut med att det inte är knäpptyst i sovsalar på hostel, men när öronproppar inte ens hjälper lite blir det lite jobbigt :/ fick iallafall sova några timmar tack vare att jag la mig tidigt!

Har nu bytt rum, så hoppas på bättre sömn ikväll! :)

Det regnar idag, så min tänkta utflykt upp i bergen blir det nog inget av med, får ta det en annan dag! Funderar på att ta en tur till Kölns chokladmuseum, eller chilla på nåt trevligt café nånstans :)

Kölner Dom

Köln och kölsch!

Har nu spenderat min första dag i den första tyska staden jag kommer besöka på den här resan. Det har varit riktigt härligt! Promenerat runt och kollat in Kölner Dom - alltså domkyrkan (den är så ruskigt stor, svårt att fatta!), shoppinggatan och gamla stan.

På en bro här i Köln finns hundratals (eller kanske snarare tusentals!) hänglås med ingraverade namn på fastlåsta, riktigt coolt! (ska absolut se till att fästa ett sånt själv nån gång i framtiden ;)

Vilar nu mina trötta fötter efter att ha ätit en underbart god currykorv med pommes och druckit kölsch-öl :) det blir tidig kväll efter en natt på tåget med knappt nån sömn alls, laddar upp för nya äventyr imorgon!

Night!

Händelserik morgon

Efter 12 timmar på ett tåg från Köpenhamn (med mycket trevligt sällskap av två tjejer från Falköping blev resan mycket bättre än väntat!) har jag nu anlänt i Köln! Är incheckad på ett lite halv-fräscht hostel alldeles vid Centralstationen, men trevlig personal och bra läge och med tanke på priset känns det helt ok.

Satte mig i lobbyn och surfade lite, tänkte planera dagens sightseeing medan jag drack en kaffe. Plötsligt blir det strömlöst.. Jag tänkte inte så mycket mer på det, förrän jag tog ur min laddare ur uttaget och ser att den är helt bränd.. ! I panik går jag till den trevliga killen i receptionen och förklarar vad som antagligen hänt. Han säger att allt är helt ok, är superhjälpsam och berättar att det finns en butik längre ned på gatan som säljer telefoner och tillbehör, för laddaren är såklart helt pajad! Sladden (den fantastiska långa sladden!) har varit lite glapp, så nåt har väl blivit fel där...
Tänkte att en ny riktig laddare säkerligen inte är billig, men 10 euro kändes mer än överkomligt!
Så, det ordnade sig!
Firar detta med lite frukost :)

Smörrebröd!

Säger bara mums vad gott det var!

Har någon vägarna förbi Köpenhamn kan jag varmt rekommendera Café Halvvejjen, supergott var det och riktigt trevlig personal :)

Sightseeing

Har spenderat dag 2 i Köpenhamn med att vandra runt och kika lite, Nyhavn och ströget är definitivt favoriter! Underbart mysiga områden med mängder av cafeer och restauranger! Har såklart också sett den omtalade havsfruen, om det nu var så mycket att se kan ju diskuteras, men en bild tog jag och knatade rätt snabbt vidare.
Har också varit förbi Rosenborgs slott, kastellet och hamnen. Köpenhamn har många kyrkor och klockorna ringer i tid och otid (så tacka vet jag öronproppar annars hade jag nog inte fått sova!)
I nyhavn drack jag en halvgod kaffe och åt en supergod glass med marzipansmak!

Idag är sista dagen innan jag drar vidare, sitter just nu och dricker en underbart god kaffe på democratic coffee. Läste om det här stället på ett forum där det skrevs om stans godaste kaffe, kan bara hålla med!

Hade tänkt ta en tur till Carlsbergs bryggeri, men de har visst stängt på måndagar så det var lättare sagt än gjort! Så istället ska jag kolla in området fredriksberg som de tipsade om på hostlet, samt prova det omtalade smörrebrödet!

Danmark

Har nu anlänt i Köpenhamn efter ett par dagar i Lund där tenta skrivits. Nu är det semester på allvar och jag planerar att njuta av varje sekund :)
Är incheckad på Danhostel, riktigt nice place med bar och mycket folk i farten! Har tagit mig en promenad på det omtalade ströget och dricker i skrivande stund en öl på hostlet.

Någon värme är det inte att tala om, många går runt i toppluvor, stövlar och vinterjackor! Mötte just ett par tjejer som varit på Island, de var glada att de hade sina vinterkläder med sig ;)

Lite knas med uppladdning av bilder så det får bli en annan dag!