Ölparadiset München

Efter ytterligare en bussresa på cirka två timmar anlände vi till München! Boende hade vi redan bokat och vi hittade dit utan större problem. Hostlet höll ungefär den standard man kan förvänta sig för 20 Euro per natt, så egentligen inga överaskningar där. Väldigt centralt läge alldeles vid tågstationen och nära till huvudgatan och massa sevärdheter.

Första stoppet blev Starbucks, mest för att kunna komma åt lite wifi (addict much?), men åt även en god bagel och drack kaffe. Efter det begav vi oss ut på stan för att kika runt lite, åt en god mexikansk lunch och mötte sedan på kvällen upp Erik som bor i München. Så himla roligt att träffa honom, blir ju inte alltför ofta vi råkar vara i samma land och stad vid samma tidpunkt :P

Friedensengel

Spontan surfing i stan

Middag med Erik på Weisses Bräuhaus - Kartoffelpuffer (typ: potatisbullar), och öl såklart

Redan efter en dag i denna stad var det rätt uppenbart att vi kommit till den region i Tyskland där det dricks absolut mest öl. Det fanns ett "Bräuhaus" på vart och varannat hörn, och redan på förmiddagen märkte vi att det dracks öl ur literglas. Eftersom det inte är varje dag man har vägarna förbi Bayern så tyckte både jag och Victoria att vi faktiskt borde prova en riktig "bayerisches Frühstück" - en bayersk frukost bestående av öl, korv (weisswurst), senap och en brezel. Jag gjorde till och med ett litet undantag från min i övrigt vegetariska vardag och provade den här rätten - underbart gott.

Erik guidade oss till Hofbräuhaus, som är en av de största "ölstugorna" i München. Servitriserna sprang runt med minst tre ölglas i en hand (även de glasen utan handtag - hur det går till, fattar inte!), är lite nyfiken på om det finns någon kurs i ölbärande, kanske hade varit en skill  att ha med på CV:t :)

Resten av dagen spenderades i ett regnigt München, som dessutom var väldigt stängt pga att det ju faktiskt var långfredag - så långt hade varken jag eller Fräulein Karlén tänkt :P Vi tittade in i en kyrka, åkte upp i Rådhustornet och gömde oss sedan på ett café innan det var dags för hemfärd.
Vi lyckades dock klanta till oss och blev kvar i München två timmar längre än planerat.. I tron att bussen gick 18:25 hängde vi på Vapiano och åt pizza - inte helt tokigt tidsfördriv, och väldigt god mat!
När vi vid 18-tiden begav oss mot bussen insåg vi att den redan hade gått - 17:30! Klantigt av oss! Vi ringde bussbolaget vi bokat med i hopp om att det kanske gick att ta en senare buss, men fick där beskedet att deras nästa avgång var först morgonen efter.. ooops. Som tur var behöll vi lugnet (hade ju med lätthet kunnat bryta ihop totalt efter en sådan incident :P), ringde Erik och bad honom kolla om det fanns fler bussar mot Freiburg. Vi hade tur, det fanns en avgång 45 minuter senare, en buss som kördes av det tyska tågbolaget DB. Sprang iväg till tågstationen (som såklart låg en bit ifrån busstationen) och köpte biljetter, hann tillbaka i god tid, men tog oss ett tag att hitta den buss vi skulle med - den hade av någon anledning bytt plattform. Puh, hann precis i tid!

Det faktum att vi var på semester, att det var påsk OCH att vi klarat den senaste tentan (VG dessutom) höll oss rätt positiva genom denna lilla pers, och trots att vi kom hem till Freiburg cirka 2 timmar senare än väntat så kändes det helt ok. En helt underbar minisemester - det här måste vi göra om igen! <3

Bodensee

Jag, Johanna och Victoria tog oss en dagstur till Friedrichshafen vid Bodensee - så underbart fint! Skymten av alperna i bakgrunden fick mig att tänka tillbaka lite på Nya Zeeland och Queenstown.
Vi tog buss från Freiburg, en cirka två timmars resa i sydostlig riktning. Bodensee ligger på gränsen mellan Tyskland, Schweiz och Österrike och är Tysklands största sjö.
Vi fikade vår picknick, drack kaffe, tramade trampbåt och promenerade längs med vattnet - en supsermysig eftermiddag! <3

Friedrichshafen är dock inte specielt stort, så en dag eller eftermiddag räcker gott och väl för ett besök. Johanna begav sig sedan hem mot Sverige, medan Vicoria och jag åt en falafel-middag och sedan tog bussen vidare till München.

Abenteuer mit dem Zug

Tog en liten halvt planerad men andå spontan tågresa i Freiburgtrakterna, med första stoppet i Titisee, en liten (och väldigt turistig) stad cirka en halvtimme utanför stan. Freiburg har varit väldigt varmt och soligt de senaste dagarna, och även idag fick vi toppenväder! Dock var Titisee rätt kallt, eftersom det ligger väldigt mycket högre upp än Freiburg (vi befinner oss ju i en väldigt bergig region). Detta hade vi inte riktigt tagit med i beräkningen! Den planerade picknicken blev därför väldigt kort, vi slängde i oss smörgåsarna och gick sedan till ett café där vi drack kaffe och åt Schwarzwälder Kirschtorte - en specialitet i regionen som jag blivit rekommenderad att prova, inte alls så tokigt :)

Efter att ha missat tåget vi tänkt åka vidare med med ungefär 10 sekunder, tog vi oss med buss till Neustadt, bytte där till tåg vidare mot Donaueschingen. Väl framme tog vi en promenad, klappade hästar och åsnor (nej, inte jag såklart), drack öl på Fürstenberg-bryggeriet, sprang sedan till tåget och åkte tillbaka till Freiburg. En väldigt lagom liten utflykt såhär på en måndag.

En sten att klättra på

Schloss Fürstenberg

Fürstenbergs Bryggeri - hm, liten samling tomglas?

Öl.

Gammalt hus

Fürstenberg Bräuerei Bräustüble

Fürstenberg Hefeweizen - lecker!

Åter i Freiburg och planerar resten av veckans äventyr - uppdateringar kommer!

Välbehövlig vila

Eftersom jag dumdristigt nog släpade mig iväg på jobbet i torsdags, trots att jag kände mig väldigt hängig och förkyld, var jag såklart inte helt pigg i fredags. Fick lov att ta en vilodag - hängde bara hemma, kollade serier, drack kaffe och satte mig en stund i solen. Upptäckte dessutom att hägnmattan utanför var ledig, inte helt fel ställe att ligga på :)

Tack till fina Victorious som levererade lite medicin (har hört att Marzipan-choklad är det bästa mot ett hängigt huvud ;) ) <3

Picknick vid Seepark

Äntligen fick vi till det lilla outing som vi pratat om så länge!
Toppenbra sällskap, massor med snacks, öl och fint väder = lyckad picknick!

Förra veckan hade vi översättning, vilket var riktigt roligt! Känns som att det verkligen ger något att översätta texter, eftersom vi då verkligen får användning av grammtiken vi lärt oss. Nu har vi ledigt över påsk och har lite resor inplanerade nu i veckan, ska bli riktigt roligt att se lite mer av Tysklands södra delar!

Sommar

Det här med att ständigt uppdatera bloggen verkar inte riktigt vara min grej, då det nu har gått flera veckor sedan jag skrev något senast. Detta beror på tidsbrist snarare än att jag inte har något att skriva om, för här är det fullt upp! För att inte tråka ut er totalt med ett milslångt inlägg så kommer här en kort liten update från de senaste veckorna:

1. Jag har hittat ett jobb. Är nu mera en i teamet på cafét Manna die Spezerei, känns riktigt kul! Jobbar med roliga människor och får prata massor med tyska! :)

2. Fick också den goda nyheten häromdagen att jag får bo kvar här i mitt rum tills i slutet av Augusti! Detta underlättar väldigt mycket, eftersom jag nu bara behöver leta boende i en stad istället för två.

3. Det blir ännu bättre: jag har bokat resa hem till Sverige!! Den 17 maj beger jag mig mot Uppsala, sedan vidare till alla mina nära och kära i norr <3 Längtar, ska bli så roligt att åka hem en sväng, med tanke på att jag kommer spendera sommaren här.

4. Dessutom har finaste Lif har bokat en resa och kommer att hälsa på mig här i Freiburg i Juni, längtar, ska bi så roligt! :) Hoppas på att fler vill ta sig en tur hit och kolla in Deutschlandet! (Lovar att guida er till den billigaste ölen och bjuda på Brezels och Sauerkraut)

5. Igår skrev jag tenta nummer två - Språkhistoria. Förvisso ett väldigt intressant ämne, men en otroligt omfattande kurs (läser in 6 hp på två veckor) och väldigt intensiva veckor. Är så glad att jag har underbart plugg-sällskap! Utan er flickor hade dessa veckor varit outhärdliga <3

6. Förra helgen tog vi och lyxade till det med en middag på Kartoffelhaus (Ett "potatishus"), tyskar är rätt förtjusta i sin potatis, så inte helt konstigt att det finns en restaurang som fokuserar på potatisrätter. God mat, och framför allt, väldigt fint sällskap! (Dessvärre var bilden på sällskapet väldigt suddig, så det får bli en något mindre suddig bild på maten istället)

Det får räcka för den här gången, nu blir det slappar-lördag med lite serier och film!
Hoppas ni i Walker-klanen får en underbar vecka i Tänndalen! Saknar er och önskar att jag kunnat vara där nu också! Men, något att se fram emot nästa år istället :D Ta det lugnt i backarna nu och ät (minst) en bulle åt mig i fikastugan ;)