Framtidsplaner

Sitter ju da har och funderar lite pa framtiden, kanns riktigt skont att jag har en plan ,eller ja, nastan en plan iaf. Som det ser ut nu sa sager jag upp mitt jobb efter jul, reser runt med mor & far nar de kommer hit den 27 December (LANGTAR!!). Foljer sedan ocksa med till Australien den 15 jan, sedan bar det da av tillbaka till NZ och jobba lite i en sista manad, sen SVERIGE! Har inte bokat biljett annu, men haller pa och letar for fullt. Ska hora med Dave's syster som jobbar for Flight Centre, se om hon kan skaffa nagra insider-deals :)
Vad galler planerna for hemma i Sverige sa har jag nagra ideer. Jag vill plugga till hosten, funderar pa antingen Halsocoach linje i Goteborg, eller att lasa Hotell & turism nagonstans. Tanken ar att aka hem till Albybyn en svang, relaxa lite och hanga  hemma :) (nu blir mamma glad :P) aka med till fjallen om det nu blir ngn sadan resa...
Efter det, hitta ett jobb, antingen hemmavid eller pa den ort jag tankt plugga.. sa jag kan spara ihop lite kosing.

Just nu diskuterar ju da jag och Dave hur lange viska bo kvar i var lagenhet, nar vi ska saga upp den osv.. ar ju mkt med det har som ska bestammas och ordnas, men det kanns kul! :)
Dave blir ju da kvar har pa NZ ett tag, han ar klar med sin utdildning nu till jul, sa det blir jobba som galler for honom. Antingen blir han kvar har i Wellington, eller flyttar han till Auckland eller Christchurch. Jag tyckte ju att det borde kannas kanon nu att han kan valja sjalv var han vill bo, utan att tanka pa att ngn av oss har jobb eller liknande som drar nagonstans, fast det tyckte inte Dave. Kan ju iof forsta att han vill till Sverige sa fort som mojligt...
Det ordnar sig alltid. Mitt nya motto.
Nagon som har ngn bra ide om var man ska jobba?
Ngn som kanner eller vet av ngn som behover anstalla en engelsktalande person? :)
Tantke ju liksom kolla lite vad Dave har for mojligheter och var det ar bast att bo...

Jag gick ju da iaf till Svenska konsulatet haromdagen och pratade med Tinni om jobbtillstand for Dave i Sverige. Till skillnad fran NZ immigration verkade det ju riktigt smidigt att skaffa tillstand i Sverige, iaf om man varit tillsammans sa lange som jag och Dave har varit. Det kostar 500 kr, och tar upp till 6 manader!! Jamfor da detta med NZ, 1400 dollar for en ansokan (ca 7000 kr!!!), och upp till 1 ars vantetid innnan de bestamt sig. Trots att man betalar dessa 7000 kr har man ju anda ingen garanti att fa ngt tillstand alls.
Om vi da far tillstand att bo i Sverige ar detta pa 2 ar, om vi fortfarande ar tillsammans da och ansoker kan Dave fa permanent uppehallstillstand i Sverige. Jag ar bara helt AMAZED hur det kan skilja sa mkt mellan immigrationen i NZ och i Sverige!! Sa mkt pengar framfor allt, men ocksa verkar det sa mkt lattare i Sverige!!

Nu aterstar ju nagra fa saker.. Jag vet ju nar jag ska till Sverige, Dave a andra sidan vet ju inte nar han kan komma ivag. Det beror ju helt pa vad han far for jobb,  hur mkt pengar vi ska rakna med att han behover osv. Har jag ett jobb hemma kan jag ju ocksa hjalpa honom darifran.. istallet for att lagga alla mina pengar pa ansokningsavgifter. Sa antar att planen ar spara, spara, spara.. sa far vi se var det tar oss. Att sedan se till att Dave har en chans att hitta ett jobb i Sverige ar ju ocksa viktigt.. Sa det blir att bo i en stad som galler, ar riktigt sugen pa Goteborg!

Har nagon nagra ideer/forslag ar ni mkt valkomna att hora av er :D

Kommentarer
Postat av: Mammi!

HELT FANTASTISKT! Allt låter bara super Anna att du kommer hemåt! Plugga till hälsocoach måste passa dig som handen i handsken. Dave kommer att hitta något jobb tror jag! Ja det kommer att lösa sig. Nu är jag glad, kramar i massor

2009-08-06 @ 22:01:01
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0