I did it!

Yiehooo... Anna har varit pa en food safety kurs nu i veckan, dar fick hon lara sig allt det finns att veta om sakerhet vad galler hantering av olika ravaror/mat, samt hygien och annat viktigt.
Idag, idag kom certifikatet.  Sa fint det var, och sa bra det passade pa vaggen pa jobbet :D
Riktigt nojd!


Mycket ar det dock som man ska tanka pa, men tack o lov sa jobbar jag inte med nagra raa produkter, utan hanterar fardiga mackor, bakelser osv. Bade for- o nackdelar med denna kurs kan jag ju meddela, det ar en hel del matstallen som inte alls foljer de regler som finns. Produkter som kyckling, ris, agg, seafood osv. ar nagra av de sa kallade "high risk foods", och dar galler det att passa sig. Alla vet ju att kyckling maste tillagas noga sa att inget rott kott finns.. Nagot jag dock inte visste var att ris inte ska behallas for lange. Killen som hade kursen berattade om en indisk restaurang han besokt som hade tillagat tonvis med ris, nar han sedan fragade varfor i all varld de hade gjort i ordning sa mkt ris, var svaret: Det forbereder vi for nasta vecka. Oops.


Lite interessanta fakta:
Det ar sa att bakterier alskar temperaturer mellan 5 och 63 grader celsius (kanske alla redan visste men inte jag), sa varmer man nagot ska det varmas till minst 75 grader. Fryser man ngt sa dor inte bakterierna, de "somnar" bara, sa fanns bakterier nar varan fros in, finns de kvar nar varan tinas.
Och att bakterier sprids overallt visste ju de flesta, men ska man folja reglerna till 100 % sa skulle jag behova ha ngn annan som skotte mitt jobb, eftersom jag skulle behova tvatta handerna hela tiden! Alltid om man kliar sig, fixar haret, nyser, hostar, fixar till trojan osv. samt efter toalettbesok, rokning, rast o sana saker, tvattar man handerna.. Varje gang man byter arbetsuppgift ska handerna tvattas, dvs om jag gor kaffe o sedan ska ta betalt, ska jag tvatta handerna emellan. Helt o hallet omojligt ar det for det mesta.
Gronsaker, brod, o aven bakverk (sa lange de inte innehaller mjolkprod. eller ngt liknande) ar alla sk. "low risk foods", sa de behover man inte oroa sig sa mkt for.
Hur kommer det sig da att man kan ata en stek som fortfarande ar rod inuti? Jo, i en stek finner man bakterierna endast pa utsidan, o de dor vid tillagning. Om man daremot maler steken o gor kottfars av den, sa mixas bakteriena in i kottet, och darfor ar det viktigt att man steker kottfars noga.
Kursledaren berattade en annan historia om en mataffar ngnstans soderut, dar var det en hel kyldisk som inte fungerade, men han som var in charge dar hade inte rad att byta ut den, sa de hade kylvaror i en disk, som matte 20 grader!!


En annan historia handlade om en kvinna som kopt brod, och hittat ett blattt plaster inuti!! (nufortiden anvands bla plaster inom matindustrin, for att blatt ar en farg som man lagger marke till ifall man tappar sitt plaster.. iallafall for det mesta da!)


Nar vi gar och handlar och tar en kundvagn, tanker vi da pa hur mkt bakterier det finns dar? nej, antagligen inte. (Men kanske gor ni det hadanefter, hihi)


En massa annat interessant berattades ocksa, men kan inte komma att tanka pa ngt mer for tillfallet, kanske lika bra det. Vill ju inte traka ut (eller skramma upp) er alltfor mkt.


Funderar mer och mer pa att oppna ett svenskt cafe, vore helkul. Har redan funderat ut vad jag skulle kunna salja... :-)


Tack o lov har jag inte fatt total bacillskrack, men det ar anda bra att man vet sant har.




Kommentarer
Postat av: KarinW

Sån där läsning gillar jag, ha ha de är inte att leka med de små bakterierna!

Starta cafe vettja, men var????

Nu ska vi åka och gratta dina kusiner i Fränsta.

Kramar i massor/mamma

2008-08-24 @ 15:40:24
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0