Hemma i Wellington!

Nu ar jag antligen har, efter en lang, lang resa! Med vantan & byten o grejer tar den ju nastan 2 dagar att ta sig hit (Jo man tycker ju att jag hade kunnat hitta en stalle att bo pa som ar liiite narmare, jag vet)

Min resrutt den har gangen sag ut som foljande:


Sthlm - London

London - L.A

L.A - Auckland

Auckland - Wellington


Den har gangen var det lite extra spannande att aka, eftersom jag flog over USA, istallet for Hong Kong eller Bangkok som jag annars brukar..  Nu var det ju inte ngt speciellt alls med att flyga over USA, for fick juinte ens se flygplatsen!! Nar planet landade blev vi ledda till det minsta Transit-rum jag varit i, detta efter att de tagit en bild pa mig, scannat bade hoger o vanster pekfinger, kollat igenom mitt arrival card femton ganger, samt stamplat ett X antal stamplar pa diverse dokument.

Vilken koll de har!!

Sedan nar man kommer till NZ, sa ar dom inte samre dom heller. Innan landning ska ett arrival card fyllas i. Har du varit ute i skogen o vandrat, taltat eller besokt en farm maste du ange det. Sedan listar man vilka lander man besokt de senaste 30 dagarna.. o en massa annan info! Lagger in en lank, bara for skojs skull. Ni som ska till NZ kan ju ta er en titt sa ni vet var som vantar.. Hehe (och mamma o pappa far sa lov att ta sig en titt eftersom de snart kommer hit!! wiehoooo)

Nar man anlander kommer man ju saklart till en sakerhetskontroll, dar de kollar pass och att man har Visa for att komma in i landet. Sedan bar det av till "Biosecurity", dar de kollar att du inte har med dig produkter som kan skada deras natur.. typ fel slags matprodukter o sa. Har du ngn typ av mat med dig maste du visa dem det. Mina "korv-snacks" som jag kopt pa IKEA (som tom hade engelsk oversattning pa baksidan!) fick jag inte ta med mig.. detta eftersom de innholl kott fran ngt djur (tror det var venison) som inte fick tas in i landet. Ingen storre forlust iof.. men detta ar att bra exempel pa hur forsiktiga de ar! Sa de kollade igenom min vaska, sedan bar det av vidare till att scanna den, o efter det, antligen forbi alla kontroller.


Det kanns bra att bara tillbaka, att traffa Dave var hur underbart som helst! Men langtar anda hem en aning fortfarande.. men, bara att bita ihop, semester kan man ju inte har for evigt, hur skulle det se ut?

Idag ar det Sondag har pa andra sidan jorden, o efter en somn pa 11 timmar kanner jag mig ratt pigg o nojd!

ska val snart ta ock packa upp vaskan, vacka Dave, o sen hitta pa ngt skoj..

Vad sags om en kaffe..?


Nu langtar jag tills Lif kommer hit! Ska bli sa kul!!


Kommentarer
Postat av: KarinW

Härligt att resan gick bra, jag saknar dig massor men det vet du ju redan!

Du vet väl att du kan gå in och ta bort kommentarer du inte vill ha kvar, ha ha men du kanske vill det vad vet jag??!!

2008-08-18 @ 18:13:07
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0