Freiburg

Kursen i Tyska B har dragit igång, och jag befinner mig för tillfället i Freiburg im Breisgau, en riktigt mysig stad i sydvästra Tyskland! Här ska jag spendera den kommande terminen och det känns så otroligt roligt, spännande, nervöst och underbart!
 
 
Som misstänkt så har de första dagarna här varit lite jobbiga, att lämna ett tryggt och välbekant Sverige för en termin i Tyskland visste jag skulle ta emot lite, eftersom jag verkligen inte gillar avsked och dessutom trivdes väldigt bra i Uppsala. I skrivande stund har jag bott in mig lite och det känns så otroligt roligt och spännande att vara här! Tyskland är ett fantastiskt land och jag älskar språket!
 
Schlossberg
 
Martinstor
 
Gewerbekanal (rinner genom staden)
 
Jag bor i ett studentrum som ligger lite utanför centrum, en halvtimmes promenad eller 5 minuter med spårvagn känns väldigt överkomligt. Vi är fyra stycken i vår lilla del av korridoren, två svenskar och två tyskar, sedan bor det fler från klassen i andra änden av korridoren och på våningen under. Vi är garanterade att få bo kvar här februari ut, men om vi kan stanna efter det har inte blivit bestämt än (men vi hoppas hoppas på det!). Här är lite bilder på hur det ser ut:
 
Utsikt från mitt fönster
 
Mitt eget lilla krypin
 
Köket i vår korridor
 
Hittills har vi bara haft en lektion, vilket betyder att jag har haft tid att vandra runt på stan och orientera mig lite (med Victoria som personal guide), skaffat student-ID och Mensa-kort (för att kunna äta på restaurangerna på Universitetet), lunchat och druckit öl med klassen och tagit en tur till Ikea. Jag har dessuom haft sån tur och fått överta Sandras kontantkort, så utöver mitt svenska har jag nu även ett tyskt nummer. Lite foton packade jag med mig hemifrån så väggarna i mitt rum är inte helt tomma <3
 
Bis später!

Kommentarer
Postat av: Emelie S-L

Jag förstår helt vad du menar, det är alltid jobbigt att lämna det trygga och det man är van vid (hatar avsked jag också!), men vi kommer nog få det jättebra under den här terminen! =)
Härliga bilder av staden! Det ser inte ens ut som vinter där borta, haha!
Jag tror nog du kommer få en helt awesome tid där i Freiburg! =D
Kram! <3

2014-01-22 @ 16:32:46
URL: http://emeylie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0