Första veckan

Det har nu gått lite drygt en vecka sedan jag landade i Freiburg, tiden har gått väldigt snabbt, samtidigt som det känns som att jag varit här en hel evighet. Har verkligen "bott in mig" och trivs superbra i korridoren! Staden är rätt liten och allting känns väldigt nära, sådana städer gillar jag starkt!
 
Mataffärer finns det en hel uppsjö av, en del helt ekologiska (tex. Alnatura), sedan kedjorna Lidl, Aldi, Edeka, och Penny. Alla dessa är rätt små, men vi har en stor mataffär som heter Kaufland som också är väldigt nära. Känner jag mig själv rätt så kommer jag såklart att hitta mina favoritvaror i alla olika butiker, och springa runt halva stan för att handla! Det finns även frukt- och grönsaksmarknad inne i stan som är öppen alla dagar i veckan. En liten konstigt grej med tyska butiker är för det första att det inte finns några varuband, utan man måste packa ned sina varor innan man betalar (?!). Hur det är tänkt att man ska hinna det vet jag inte, känns som ett rätt osmidigt system. Man får hetspacka det man hinner i sin påse, och sedan lägga tillbaka resten i korgen, för att sedan gå till en bänk där man kan packa färdigt. Alla matbutiker är dessutom stängda på söndagar, så det gäller att inte få någon väldigt specifik craving under dessa dagar.


Aldi, det lilla utrymmet till vänster om själva kassan är packytan...
 
Gårdagen bjöd på lite ost- och vinmys hemma i korridoren, följt av en liten tur till O'kellys (väldigt mysig irländsk pub här i Freiburg). Underbart sällskap och det blev en himla fin kväll <3

Chill med fina tjejor på O'kellys!
 
Imorse tog jag och följde med Victoria och Anna och simmade lite, så skönt! Har haft ont i benet och knät under veckan, så har inte kunnat springa eller gå så mycket :/ Eftersom simning är en väldigt skonsam träningsform så tänkte jag att det var värt att testa. Just nu känns det väldigt bra i knät, så hoppas det håller i sig. Är ju inte bra att vila för mycket och sitta still hela tiden heller!


Jag utanför Faulerbad, väldigrt bra ställe! Billigt också, 25€ för 10 gånger!!
 
 


Nu ska jag och Fräulein Karlén bege oss ut på stan en sväng, dricka en liten kaffe kanske och sedan får vi se vad resten av dagen och kvällen har att bjuda på!
Wünsche euch alle ein schönes Wochenende noch! <3
 
 

Kommentarer
Postat av: Emelie S-L

Känner exakt samma sak! Tiden har gått förjäkla fort alltså! =P
Oj, konstigt system det där i affärerna, stressigt och så osmidigt det låter! =S Drygt att de är stängda på söndagar också...
Härligt med simning, ska försöka komma igång med det jag också! (Kommer flytta nära en pool nu =))
Hoppas ni får en bra lördag! =)

2014-01-25 @ 15:38:35
URL: http://emeylie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0