Monet-utställning och ett hårigt monster



I Torsdags pallrade jag och Dave oss ivag till Te Papa, museet har i Wellington, och dar har jag inte varit sedan jag och Lina var dar med barnen nar vi var nanny's. Vid det besoket blev det mest pyssel- och lekhornor vi kollade in, sa jag borde egentligen ha gatt dit igen for lange lange sedan och tagit mig en narmare titt... men det har helt enkelt inte blivit av, forran nu!
Visade sig att det behovdes erbjudande av gratis intrade till "Monet & the impressionists", en av de storsta konstutstallningar man haft i Wellington, for att jag skulle ta mig dit. 
Kön in verkade oandligt lang! De sade att det var en timmes vantetid nar vi klev in! Fast riktigt sa lang tid tog det inte tack och lov!Val inne fanns det mangder av malningar av Claude Monet, samt andra beromda kosntnarer (som jag saklart inte minns namnen pa..). Maste saga att det var riktigt intressant! Och detta kommer da fran mej som inte ar sa mkt for museum, konst och sadant i vanliga fall, jag gick mest for att jag visste att Dave ville ga :)
Nu tog det iof lite langre tid for Dave att kolla (och da menar jag verkligen KOLLA, noga.. riktigt noga.. i manga minuter :P) in alla malningar an vad det gjorde for mig...men det var ok.. fanns en massa skona bankar och soffor omkring :P hihi.
Nej, riktigt grymmt var det. Och gratis. Kan aldrig vara fel.
Nar vi stirrat klart pa malningar med valdigt tjocka rejala guldramar gick vi och kollade in "the colossal squid". En gigantisk blackfisk som hamnade pa kroken vid fiske i Antarktis, och som sedan fraktades till Nya Zeeland for att undersokas och bevaras. Pa Te Papa finns ocksa en massa annat att se! Ett exempel ar ett litet "jordbavningshus" som man har gjort iordning, dar kan man ga in och kanna hur hela huset skakar! Finns ocksa mycket fakta om Nya Zeelandska urdjur och andra varelser! Mer ska jag inte avsloja :P
Efter det blev det gooooooda hamburgare pa Burgerfuel (japp morsan, dit ska vi nar ni kommer hit)!

Haromkvallen lag jag som skonast i sangen, insag dock att jag faktiskt skulle bli tvungen att ga pa toa annu en gang innan jag kunde somna, sa slapade mig upp. Val uppe ser jag en GIGANTISK svart harig vidrig spindel!! Sittandes pa vaggen bredvid badrumsdorren! AAAHhhhh.. skrek gjorde jag ju saklart och Dave koom till min raddning och tog bort den luddiga besten!! Usch. Lagger in en bild sa ni kan se. Den var stor. Zoomar man in kan man se hår och lysande ögon ocksa!!

Vidrigt luddigt monster!

Lif har nu nyss varit har och vi har sett en helt ok film. Det var ju da jag som valde den, och av ngn anledning sa ar de filmer jag valjer oftast lite udda och mysko, har hant ett antal ganger. Kanske ar det bara sa att jag helt enkelt inte orkar lasa pa baksidan av 25 olika filmer innan jag kan valja, och darfor skummar igenom lite snabbt och tycker att filmen verkar bra? Jo. det later mkt mojligt.

Vill ju ocksa passa pa att gratta mammsen pa morsdag!! GRATTIS GRATTIS.
Ok, jag vet ju att det antagligen inte ar morsdag hemma i Sverige, men har pa andra sidan firas det idag, Sondag!
Sa hoppas att du har en bra dag! Jag kommer att ringa imorrn (eller idag eftersom det nu ar efter midnatt.. oops) sa du kanske inte ens hinner lasa detta innan dess. Anyway.

Dags att sussa nu tror jag.
Aterkommer med lite roligare bilder.


Kommentarer
Postat av: Karin W

Tack gumman! Jag har haft en bra dag idag och bara gjort saker jag velat göra, ja nästan iaf. Kul att du är lite mer konstintresserad än din mamma. Kommer du ihåg konstuts. på Öland? Jag var klar på 2 minuter medan Marie kollade lääääänge! Hamburgerstället blir mysigt och spindeläcklet var vidrigt! Men det kom en stor rotweiler mot mig idag så vad är väl en spindel?

Sköt om dig min skatt, kramar i massor/mammi

2009-05-09 @ 21:49:03
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0